Studiebegeleiding

Breinsmeden in het voortgezet onderwijs; word leerling breinsmid!

Als je een ander werkend brein hebt kun je moeite hebben met het verwerken van de lesstof van school. Je begrijpt niet wat er bedoeld wordt, wat er van je verwacht wordt, ervaart concentratieproblemen of raakt het overzicht kwijt in alles wat je moet doen. Soms is het genoeg om studievaardigheden te ontwikkelen zoals leren mindmappen of leren plannen. Vaak is dit echter niet genoeg om te zorgen dat de cijfers die je haalt passen bij wat je kan.

Bij de Breinsmederij zijn we er in gespecialiseerd om  uit te zoeken waar je nu precies moeite mee hebt. We gaan op onderzoek uit waar de blokkade zit en samen aan de slag om de blokkade op te heffen. We leren je dus breinsmeden! We gebruiken daarvoor de huidige lesstof en het huiswerk om ervoor te zorgen dat je daarna zelf in staat bent om de lesstof eigen te maken. Hierdoor werken we vooral individueel.

Als leerling breinsmid leer je je dus een leerhouding eigen maken waar je je leven lang profijt van hebt! 

Je leert werken in een opwaartse spiraal. We doen dit altijd in 5 stappen:

  1. Begin; We beginnen bij het einde van de vorige keer. Wat hebben we toen gedaan, wat was de conclusie en hoe ging dat in de praktijk? Wat kunnen we ervan meenemen in het smeden van vandaag? Wat is de opdracht van vandaag? We verzamelen de materialen en het gereedschap om aan de opdracht te werken.
  2. Opwarmen; We gaan focussen op wat we gaan doen en hoe we dat gaan doen. We warmen ons brein op en maken ons klaar voor drie kwartier smeden.
  3. Breinsmeden; We gaan met al onze zintuigen aan de slag met de opdracht en zorgen ervoor dat er verbindingen ontstaan en blijven bestaan.
  4. Afkoelen; We lopen na wat we gedaan hebben, kijken of we het gewenste resultaat hebben gehaald en staan stil bij hoe we het hebben gedaan. 
  5. Einde; We ruimen op en nemen de opdracht mee naar huis om er nog eens mee te oefenen. Soms is thuis oefenen voldoende, soms moeten we wat bijschaven en soms moeten we opnieuw beginnen. Hoe dan ook, het einde is altijd weer de start van de volgende keer. Net zolang tot je zelf kunt beginnen.

Herhalen, herhalen, herhalen is van groot belang bij het leren studeren. Dit geldt niet alleen voor de stof, maar ook voor het aanleren van studievaardigheden. Daarom werken we in de Breinsmederij met blokken. We bepalen samen jouw doel en spreken af hoe vaak we daaraan gaan werken. Vaak gebruiken we de schoolvakanties of toetsperiodes als ijkmomenten. Daarna evalueren we, samen met je ouder (s),  of er een volgende periode nodig is.

NB. In de breinsmederij werken we met een groeimindset aan onze doelen. Het kan zijn dat jouw cijfers niet direct verbeteren. Echter wil dit niet zeggen dat we doelen niet gehaald hebben. Met een groeimindset kijk je namelijk anders naar fouten (slechte cijfers). Fouten bewijzen niet dat je iets niet kan of dat iets niet heeft gewerkt. Fouten maken alleen maar duidelijk dat je nog iets aan het leren bent. Wellicht ben je nog niet waar je wilt komen, maar door naar je fouten te kijken leer je wat je nog te doen hebt. Hierdoor zijn doelen in de Breinsmederij gelinkt aan het leerproces en niet aan de cijferlijst. We vinden het belangrijk dat je jouw leer- of studiehouding verbeterd en dat je dat proces onder de knie krijgt. Wanneer je die zelfregie ervaart, zal dat een belangrijke boost geven aan jouw zelfvertrouwen en zullen betere cijfers daarna automatisch volgen. 

Om goed te kunnen breinsmeden heb je ruimte nodig. Daarom huren we voor studiebegeleiding een ruimte aan de H.G. Gooszenstraat 1, kamer 16, 7415 CL te Deventer.

Wil je ook leerling Breinsmid worden? Bel of mail gerust!